2009. június 8., hétfő

Ez lesz majd

SZÓBELI ÉRETTSÉGI TÉTELEK FILOZÓFIÁBÓL, 2009

A 12/B és a 12/D osztály számára


1.
Témakör: Filozófiai problémák

Tétel: Mi a filozófia?

Feladat:

a)
Karl Jaspers, XX. századi egzisztencialista filozófus szövegének figyelembevételével ismertesd a szerző elképzelését a filozofálás eredetéről és értelméről!
(Jaspers: Bevezetés a filozófiába, részlet)

b)
A XIX. század nagy német filozófusának, Hegelnek fiatalkori szövegét felhasználva értelmezd azt a gondolatot, hogy a filozófia a „meghasonlás” terméke!
(Hegel: A fichtei és a schellingi filozófia különbségéről. Részlet)


B tétel: Mi a szabadság? Mit jelent élni, megélni? Hol van a mélység, és mi az, ami felszínes? Hogyan gondolkodik erről a költő? És vajon miért paradoxonokban?
(Kosztolányi: Esti Kornél éneke)



2.
Témakör: Filozófiai problémák

Tétel: A létre vonatkozó kérdés

Feladat:

a)
A preszókratikus filozófia két nagy alakja: Hérakleitosz és Parmenidész szövegei alapján mutasd be a tárgyalt korszak főbb ontológiai problémáit!
(Hérakleitosz és Parmenidész fragmentumai, részletek)

b)
Helyezd el a korban, majd ismertesd Descartes szubsztanciákról szóló tanítását!
(Descartes: Értekezés a módszerről, részlet)


B tétel: Két korszak határán. Kavafisz, XX. század eleji görög költő verse alapján beszélj arról, milyen problémákat okozhatott két kultúrtörténeti kor határán élni!
(Kavafisz: Műrész, Alexandria, Kr. után 340)



3.
Témakör: Filozófiai problémák

Tétel: A test-lélek-probléma

Feladat:

a)
Ismertesd Platón elképzelését test és lélek viszonyáról, az emberi lélek halhatatlanságáról!
(Platón: Phaidón, részlet; Az állam, barlanghasonlat, részlet)

b)
Ismertesd Arisztotelész lélekfelfogását!
(Bertrand Russell: A nyugati filozófia története, részlet)



B tétel: Szavak, tettek, értékek. Esterházy Péter regényrészlete alapján beszélj arról, mi történne, ha a nyelvből eltűnnének a rosszra, bűnre, negatívra utaló kifejezések!
(Esterházy Péter: Harmonia caelestis, részlet)


4.
Témakör: Filozófiai problémák

Tétel: Megismerhetőség, igazság, bizonyosság

Feladat:

a)
Számítógépre kötött, tartályban lebegő emberi agyak fel tudnák-e ismerni helyzetüket? Foglald össze a Mátrix c. filmhez is ötletet adó gondolatrendszert! Alakítsd ki saját reflektált álláspontodat!
(Hilary Putnam: Ész, igazság, történelem, részlet)

b)
Ismertesd Kant álláspontját a megismerésről: ki ismer meg és mit ismerhet meg?
(Kant: A tiszta ész kritikája, részlet)


B tétel: Mi a teendőnk a politikai erőszakkal szemben, ha már ránk telepedett? A XX. századi német drámaíró „egypercesét” figyelembe véve beszélj erről!
(Bertolt Brecht: Védekezés az erőszak ellen)



5.
Témakör: Filozófiai problémák

Tétel: Az én problémája

Feladat:

a)
Mit jelent az a gondolat, hogy az egzisztencia megelőzi az esszenciát? Következik-e mindebből, hogy minden egyes emberért felelősséggel tartozunk? Hogyan lehetnénk „szabadságra ítélve”? Mit jelenthet mindez?
(Sartre: Egzisztencializmus, részlet)

b)
Hamvas Béla gondolatmenetének ismertetése és értékelése a személyiséggé-válásról
(Hamvas Béla: Regényelméleti fragmentum, részlet)


B tétel: Mely korban születhetett, és milyen képzeteket sűríthetett magába a „körzős isten?”
(William Blake: A teremtő; de a mű teljesen eltérő címeken is ismert)



6.
Témakör: Filozófiai problémák

Tétel: A végesség emberi problémája

Feladat:

a)
Mit tehet az ember a számára adott véges időben? Például halogat. Peter Sloterdijk frankfurti előadássorozata — a megadott részlet ismertetése és értelmezése
(Peter Sloterdijk: Világra jönni — szót kapni, részlet)

b)
Descartes elmélete az emberről mint gondolkodó, de Istenhez képest „véges” szubsztanciáról
(Descartes: Értekezés a módszerről)

B tétel: Hogyan vélekedik Babits Mihály a modern kor szereplőiről és a jövőről?
(Babits: Az isten és ördög…)



7.
Témakör: Filozófiai problémák

Tétel: Az érték problémája: a jó és a szép

Feladat:

a)
A „arany közép” filozófiája: Arisztotelész etikai nézeteinek ismertetése és értékelése a megadott szövegrészlet alapján
(Arisztotelész: Nikomakhoszi etika, részlet)

b)
Nietzsche filozófiai törekvései: az értékek átértékelése
(Nietzsche-szövegek)


B tétel: Mire szocializálódunk? Hogyan látta ezt az európai történelem egy kiemelt pillanatában József Attila? Hogyan felel meg egymásnak ember és társadalom: csecsemő és „fasiszta kommunizmus”?
(József Attila: Világosítsd fel)



8.
Témakör: Filozófiai problémák

Tétel: A szabadság kérdése

Feladat:

a)
Locke saját társadalmi szerződés-elmélettel rendelkezik. Ennek alapján fejti ki azt az akkor újszerű liberális elgondolást, hogy a polgári állam csak részben korlátozhatja az egyén szabadságát. Értékeld Locke álláspontját!
(Locke: Levél a vallási türelemről, részlet)

b)
Az újkori liberalizmus újszerű kérdésfelvetése: az egyén szabadságának védelme a közvélemény nyomásával szemben
(John Stuart Mill: A szabadságról, részlet)


B tétel: Bulgakov kiélezett helyzetben láttatja hőseit. Egyikük (Jesua) fél nap múlva halott lesz, másikuk (Pilátus) éjfélig bosszút áll érte. Pedig ő végezteti ki. Most viszont még arról értekeznek, ki vághatja el az életfonalat, és hogy van-e rossz ember a világon. Elmélkedj Jesua szempontjain!
(Bulgakov: A Mester és Margarita, részlet)



9.
Témakör: Filozófiai problémák

Tétel: A környezet- és bioetika problémái

Feladat:

a)
Ernst Jonas szerint a bio- és ökofilozófia a filozófia legújabb, ugyan máris meglehetősen elkésett vállalkozása. Ismertesd és mérlegeld e nagyhatású gondolkodó nézeteit!
(„Közeledünk a gonosz véghez”. Beszélgetés Hans Jonas filozófussal)

b)
Egy újszerű megközelítés: az ember mint biológiailag meghatározott lény egy ökológiai rendszerben
(Konrad Lorenz: A civilizált emberiség nyolc halálos bűne, részlet)


B tétel: Emile Cioran XX. századi, irányzatokba besorolhatatlan gondolkozó mérhetetlenül nem hisz az emberben. Szerinte mindannyian hatalommániás őrültek vagyunk, és árad belőlünk a rossz. Érvelése alapján mit gondolsz minderről?
(Emile Cioran: A bomlás kézikönyve, részlet)



10.
Témakör: Filozófiai problémák

Tétel: Globalizáció és társadalom

Feladat:

a)
A modern kapitalizmus létrejötte és jelentősége
(Marx—Engels: A kommunista párt kiáltványa, részlet)

b)
A történelem végének újra felmelegített elmélete: Fukuyama nézetei jelenkorunkról
(Fukuyama: A történelem végéről, részlet)

B tétel: Hogyan látja az embert, annak lehetséges változatait az ősi kínai szemlélet? Mutass rá az eltérésekre az európai és a keleti nézőpont között!
(Tao te king, 24)



11.
Témakör: Filozófusok alapvető gondolatainak ismerete

Tétel: Platón

Feladat:

a)
Platón nézetei az anyagi világ és az ideák viszonyáról, a megismerésről és a filozófus feladatáról
(Platón: Az állam, részletek. A nap- és a vonalhasonlat)

b)
Platón szerelemfilozófiája
(Platón: Lakoma, részlet)

B tétel: Egy híres festmény. Értelmezik pszichoanalitikusok, vallástörténészek, történetfilozófusok, őskorkutatók, irodalomtörténészek. Te mit látsz benne?
(Goya: Saturnus* felfalja gyermekeit)



12.
Témakör: Filozófusok alapvető gondolatainak ismerete

Tétel: Arisztotelész

Feladat:

a)
Arisztotelész politikaelméletének ismertetése
(Arisztotelész: Politika, részlet)

b)
Arisztotelész felfogása az első filozófiáról: a szubsztanciáról és a kategóriákról
(Arisztotelész: Metafizika, részlet)


B tétel: Értelmezd az alábbi költeményt a megismerés, az életteljesség és a szabadság szempontjából!
(Petri György: Mosoly)



13.
Témakör: Filozófusok alapvető gondolatainak ismerete

Tétel: Aquinói Szent Tamás

Feladat:

a)
A skolasztikus érvelés sajátosságai. Az öt istenbizonyíték értelmezése
(Aquinói Szent Tamás: Summa Theologia)

b)
A középkor univerzália-vitája; Tamás mérsékelt realizmusa
(Bertrand Russell: A nyugati filozófia története)

B tétel: Annyi keletkezéselmélet van társadalom-ügyben! Arisztotelészé, a teológusoké, Hobbesé, Rousseau-é. Íme itt egy ötven éve írott is. Vajon csak vicc?
(Hamvas Béla: Államok kialakulása)



14.
Témakör: Filozófusok alapvető gondolatainak ismerete

Tétel: Descartes

Feladat:

a)
Descartes módszeres szkepszise. Ismertesd a filozófus gondolatmenetét az első kételytől a cogito-ig
(Descartes: Elmélkedések az első filozófiáról, részlet)

b)
Descartes ideiglenes erkölcstanának értékelése. Lehet, hogy ma már csak ideiglenes erkölcstanaink vannak?
(Descartes: Értekezés a módszerről, részlet)


B tétel: Németh László magyar író, esszéista, mindenes az 1930-as években Európáról és a világról, hagyományról és kíméletlenül folyó történelemről gondolkodott. Igaza lett-e?
(Németh László: A XX. század vezérjelenségei)



15.
Témakör: Filozófusok alapvető gondolatainak ismerete

Tétel: Kant

Feladat:
a)
Kant fellépése: a kopernikuszi fordulat ismertetése és értelmezése
(Kant: A tiszta ész kritikája, részlet)

b)
Kant erkölcstana: a kategorikus imperativusz értelmezése
(Kant: A gyakorlati ész kritikája; Az erkölcsök metafizikája)


B tétel: A modern világ költője az önzés szükségességéről beszél — de miért is? Mit véd, mit akar megóvni vagy elvenni a világtól? Értelmezd a költeményt!
(Szabó Lőrinc: Ne magamat?)



16.
Témakör: Filozófusok alapvető gondolatainak ismerete

Tétel: Kierkegaard

Feladat:

a)
Kierkegaard elgondolása a választásról — vagyis a személyiség átépítéséről
(Kierkegaard: Vagy-vagy, részlet)

b)
Kierkegaard hitértelmezése — a hit lovagja
(Kierkegaard: Félelem és reszketés, részlet)

B tétel: Minden eladó! Minden eladó? Értelmezd Bereményi Géza dalszövege alapján a mai média-kor lehetőségeit és kényszereit!
(Bereményi Géza — Cseh Tamás: Karom kitárva)


17.
Témakör: Filozófusok alapvető gondolatainak ismerete

Tétel: Marx

Feladat:

a)
A fiatal Marx messzemenő következtetéseket vont le kora ipari társadalmának elemzése közben: tőle származik az első modern elidegenedés-elmélet. Értelmezd ezt az elméletet a megadott szövegrészlet alapján!
(Marx: Gazdasági-filozófiai kéziratok, részlet)

b)
Értelmezd Marx gazdaságelméletét!
(Marx: A politikai gazdaságtan bírálatához. Bevezetés)


B tétel: Keleti és nyugati viszonyulás az elmúláshoz: hogyan készüljek rá, készüljek-e egyáltalán? Az utolsó pillanatig őrizzem meg magam? Üresítsem ki magam? Hogy könnyebb, hogy érdemes? Mit gondolsz erről?
(Vas István: Párbeszéd két ismeretlen között)



18.
Témakör: Filozófusok alapvető gondolatainak ismerete

Tétel: Nietzsche

Feladat:

a)
A nietzschei program radikalizmusa: mi következik első- majd másodfokon „Isten halálából”? Értelmezd a problémát a megadott szövegek alapján!
(Nietzsche: A vidám tudomány, részlet, ill.: Így szólott Zarathustra, részlet)

b)
Nietzsche nézetei a dionüszoszi és apollóni művészetről
(Nietzsche: A tragédia születése)



B tétel: Mi lehet a modern kor gondolkodóinak feladata? Mik a lehetőségeik? Igaza van-e a szerzőnek?
(Heller Ágnes: Bicikliző majom)




19.
Témakör: Filozófusok alapvető gondolatainak ismerete

Tétel: Heidegger

Feladat:

a)
Ismertesd Heidegger gondolatmenetét a létmegértés elkezdéséről!
(Heidegger: Bevezetés a metafizikába, részlet)

b)
Tudomány és filozófia viszonya Heideggernél
(Heidegger: Mi a metafizika, részlet)


B tétel: Egy nagyszerű regény ironikus részlete ez: az ideológiák (emberek által vallott eszmék) természetéről szól. Mit gondolsz erről?
(Hamvas Béla: Karnevál, részlet)



20.
Témakör: Korszakok, irányzatok

Tétel: Korszakok, irányzatok

Feladat:

a)
Az antik filozófia fő jellegzetességeinek bemutatása
(Engels: Ludwig Feuerbach és a klasszikus német filozófia vége, részlet)

b)
A felvilágosodás jellemzése az Enciklopédia szócikkei alapján
(Enciklopédia-szócikkek)

B tétel: Értelmezd a megadott szöveget! Feleletedet hegyezd ki a modern kor szorongásaira, idegenségérzésére!
(Ancsel Éva: Bekezdések az emberről)


A feleletek értékelése

„A” rész

Összesen 35 pont adható.

filozófiatörténeti tudás, problémafelvetések és válaszok, interpretációk ismerete : 9
a logikus gondolkodás eljárásainak és az érvelési technikáknak az alkalmazása: 9
a szövegértelmezés szintje: 9
a filozófiai problémák interdiszciplináris és kultúrtörténeti megközelítése: 8


„B” rész

Összesen 15 pont adható.

filozófiatörténeti tudás, problémafelvetések és válaszok, interpretációk ismerete : 3
a logikus gondolkodás eljárásainak és az érvelési technikáknak az alkalmazása: 4
a szövegértelmezés szintje: 4
a filozófiai problémák interdiszciplináris és kultúrtörténeti megközelítése: 4

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése