A második félévi filozófiai esszétémákról adok most
tájékoztatást röviden: milyen művek (műrészletek) ezek, mi a tartalmuk, milyen
megközelítést lehet hozzájuk javasolni, és milyen speciális nehézségek akadnak
velük kapcsolatban. Ez lesz az első pont tartalma, a másodikban pedig a
határidőkről, a terjedelemről és más effélékről beszélek.
1. ISMERTETŐK
Azzal a félelemmel pedig, hogy így esetleg teljesen félreért
valamit az ember, nem kell foglalkozni. Ennyire önbizalomhiányosnak nem érdemes
lenni. — Egyébként még az esetleges tévutakon is látszik, hogy milyen igaz
törekvés volt a mélyén. És azt a magamfajta tanár igyekszik méltányolni.
Beszélek akkor most magukról a szövegekről. Ezek előzetes
ismertetések lesznek. Nem akarom a szövegeket különösebben értelmezni, csak a
legszükségesebbeket mondom el róluk; sokszor szándékosan fogalmazok majd általánosságokban.
Csak az a célom, hogy némi támpontot kapjatok az egyes részletekhez. Gyakran
teszek fel kérdéseket is: de nem feltétlenül az a feladat, hogy pont ezekre
válaszoljatok. Találjátok meg a saját olvasatotokat, abban a saját
problematikátokat, ahhoz a saját elgondolásaitokat. Ennyi.
(01. liliom)
Mint a mostaniak közül a legtöbb szöveg, ez is társadalmi-emberi problémákat
feszeget. (Nem teljesen véletlenül.) Nevezetesen: hova vezethet a végletes megosztottság, az emberek
hatalmi felosztása jókra és rosszakra? Szóba kerül pár furcsa dolog ehhez, Rákosi
Mátyás szlogenje, Robinson és Péntek duettje. A szöveg 3-4 éves, azóta
"továbbfejlődtünk", de nem biztos, hogy bármiféle megoldás felé.
(02. telekspekuláció)
Földönfutó szabad ember véleménye rólunk, helyzetünkről, és
a „harmincasokról”, akik inkább azért már negyvenesek. És az újakról (rólatok),
akik vagy újrakezditek ezt az egészet (sokkal jobban), vagy legyintetek egy nagyot és szétspricceltek a
nagyvilágba. Amit talán meg is érdemelnénk.
(03. fent olvas)
Mi lett a kultúrával, hova lettek az olvasók, a gondolkodók,
a tépelődők? Elbújtak? Elfogytak? Egyáltalán: kellenének? Egy éjszakai séta
alkalmából született gondolatok.
(04.) (Homo sapiens)
Szabadvers úgy nyolcvan évvel ezelőttről: a képeket nem kell
mellre szívni, a szőröstestű asszonyokról szólót se, meg hát úgyis
elszőrtelenedtek azóta a lányok. Líra ez. Persze rögtönzött történelemóra is az
ember villámkarrierjéről Neandervölgytől a banktrezorokig és másik végletként a
kukázásig; hozzá némi kis lelkiismereti felhangok. Spontán versolvasásra és
szégyenkezésre kevésbé hajlamosak ne válasszák!
(05. lenullázódás)
Van ma Magyarországon pár millió ember, aki ezt a szöveget
kizárólag a Kádár-kor dicsőítéseként képes értelmezni. (Az ilyesmi nem csak
magyar sajátosság, tömegtársadalom-betegség. Néhány berögzült szólam mentén
döntünk, ítélünk akár életről, halálról.) Ti ne legyetek ilyenek, lassuljatok
le a feladathoz: ez a szövegrészlet többről szól. Amire a szerzője emlékszik,
arra persze ti nem emlékezhettek, amit hiányol, az talán nektek már nem is
hiányzik. De akkor se legyetek ilyenek: az emberi történések egyetlen ideológia
alapján nem ítélhetők meg, és korrekt, felkészült értelmiségiek nélkül meg
egyáltalán nem is láthatók. Becsszóra.
(06. apróhirdetés)
Vers, de vicces: költő beszél benne, ám nem az a
lángoszlop-fajta, csak egy amolyan kis ügyetlenke. Eltűnődik, mit is ér az
irodalom, és miféle figurák hozzák össze. Önironikus szöveg, az biztos.
Szeretni nagyon lehet, írni róla elsőre talán lehetetlennek látszik. Pedig
nagyon is érdemes.
(07. államaikat is
így)
Ezt se most írták: még egy korábbi rémkorszak elején.
Szerzője filozófus-író: évezredek történéseinek, gondolatainak, rögeszméinek
ismeretében mondja, amit mond. Hogy aki tévedéssel indít, az nem csak hogy el
fog tévedni (majd, egyszer); hanem az már eleve tévedésben van. És hogy eddig
még egyetlen tévedéssorozat sem vezetett el eddig az igazsághoz. És hogy mindig
eljön az, amit a következmények időszakának nevezünk. Homályos? Olvassátok el a
bázisszöveget, és majd nem lesz az.
(08. kétszerhalott)
„Nem tudjuk, merre megyünk - elkerülhetetlen hát, hogy egészen máshol
kössünk ki a végén, mint amerre elindultunk.” – Ez a szöveg utolsó mondata,
konklúziója. Megrázó példával „bizonyítja” állítását. (Pontosabban egy egész
regénytrilógiával – ugyanis egy nagyszerű, élvezetesen és szórakoztatóan
fogalmazó, de igen sötéten látó író művéből való a részlet.)
(09. átlavírozók)
Cseh Tamás énekes néhány éve halt meg. Utolsó éveiben súlyos
beteg volt. Néhányszor elbeszélgetett egy jó fej pappal – és jó nyomokat hagyott
benne is. A papot egy újságíró kérdezte aztán az énekesről, és ő nagyon különös
dolgokat mondott Cseh Tamásról, no meg persze életről, keresésről;
tulajdonképpen az értékes, az érzékeny emberről. Hogy milyen is az. Nem csak
hívőknek lehet érdekes elgondolkodni mindezeken.
(10. unortodox)
Magyar író véleménye az egyetemi forráskivonásokról és még
sok minden más, a ti évjáratotokat közvetlenül érintő dolgokról. Vigyázat!
Ázsia, Afrika emlegetése lehet, hogy csak párhuzam. Átgondolt, ugyanakkor
nagyon sarkos megállapítások. De jó lenne cáfolni tudni őket!
(11. az ember
tejhozama)
Regényrészlet ez is: arról, miért kell az embereket
mindenáron „pozitív életszemlélettel” etetni – moziban, családban, iskolában,
politikában. És miben vagyunk ebben mások, mint egy fej káposzta? Miben vagyunk
még a káposztafejnél is megvezethetőbbek? Nagyon abszurd, nagyon mulatságos –
és eléggé fejbevágó.
(12. valakik nézik)
Legtöbbünknek van olyan érzése időnként, hogy másvalakik
figyelik. Nem mindig paranoia, de mindig elég kellemetlen érzés. Ebben a dalban
azt figyelik valakik, ahogy él az ember. Kisgyerekként él: álmodozik, a
valóságot pedig nem nagyon fogja fel. Lehet, hogy szerencséjére. És olyan sok
gondviselésben tényleg nem részesül.
(13. gumibohóc)
Arról szól ez a szöveg, hogy nem kell összetéveszteni az
embert a szerepével. Nem kellene. „Vigyázz, el ne császárosodj!”, így intette
önmagát lassan kétezer éve Marcus Aurelius, a filozófus-császár. Igyekezett nem
azonosítani magát a funkciójával, őrizte az arcát, egyéniségét. Feltételezte,
hogy van neki olyanja. A szövegrészlet arról beszél, hogy manapság már nem
biztos, hogy mindenkinek van. Legalábbis vannak ilyen félelmek: egyrészt hogy a
saját arcot nem kapjuk automatikusan, hanem ki kell küszködnünk; másrészt, hogy
még el is veszíthető. Hülyeség? Hány ismerősöd esetében vagy biztos, hogy
tényleg olyan, amilyennek mutatja? És a magad esetében biztos vagy? Biztos?
(14. új dolgokról
régiesen)
Van egy író: elege van dolgokból, viselkedésekből,
döntésekből, egy sereg dologból, amik csak úgy megtörténnek velünk ebben az
évtizedben. Megtörténnek, mert vannak, akik megteszik. És ezekről minden héten
ír valami rövid epéset. Régies nyelvezetet választott ehhez a tevékenységhez,
műmese-nyelvet; ettől egy kicsit nehezebben érthető a dolog, de csak egy
cseppet. Oda kell figyelni. Érdemes. Végül is ritkán olvashattok mesét vízen
sétáló önelégült királyról és mellette hátúszásban laptopozó segéderőről.
Mesét, amelyben még egy valóságos oktatási államtitkár is feltűnik, és nem az
elborzadás az első reakciónk, mint általában, hanem a röhögés.
A dolgozatok műfaja: esszé. Ez jelen esetben azt jelenti,
hogy
megformált,
jól tagolt,
a kiválasztott szövegből kiinduló, azt értelmezgető,
a szubjektivitást, a személyes állásfoglalást sem nélkülöző,
a tévedés lehetőségét is bekalkuláló,
kellemesen olvasható szövegeket kellene írnotok.
Azt ajánlom tehát, írásotokat (az alapszöveggel együtt)
olvastassátok el másokkal is, lehetőleg persze olyanokkal, akikben kellő érzékenységet
is feltételeztek. Na meg némi humán műveltséget.
A terjedelem: nagyjából 3 gépelt oldal, a szokásos
paraméterekkel: másfeles sortávolság, 12-es betűméret (Times New Roman), A/4-es
papírméret.
Természetesen kézzel írott szövegeket is elfogadok, az
olvashatóságra azonban törekedjetek, főképp azért, mert a rosszul olvasható
szöveg eleve gyengébbnek tűnik. (Sokkal
gyengébbnek. Nem vicc.)
Az írásokat nem elektronikusan, hanem nyomtatva kérem.
Ennyit érjen meg nektek.
Értékelés: hagyományosan, 1-5 közötti skálán történik.
Minden dolgozatra személyes véleményt szoktam írni, néha nem is rövidet. (Hátha
még segíteni is tudok ezzel egyeseknek: az irodalom érettségi is hasonló
jellegű, csak persze kicsit kötöttebb és szabálykövetőbb.)
Határidő: nos, kétféle
határidő van. Az alap-határpont április 2-a, a tavaszi szünet utáni első
tanítási nap. Az ekkor beadott írásokat érdemük szerint bírálom el.
Létezik egy előrehozott
dátum is: ez március utolsó tanítási napja (március 23.), 14 óra. (Ez
szombat; a portya napja. Aki eddig az időpontig beadja a dolgozatát, az is
megkapja természetesen a pontos értékelést és az érdemjegyet. Viszont egy
jeggyel jobbat kap aztán a dolgozatra. Ennek az az oka, hogy szeretném, ha az
írások nagy részét már a szünetben ki tudnám javítani; és úgy gondolom, hogy
ami nekem ebben előny, az a beadóknak hátrány, hiszen jobban kell sietniük.
Jogosnak találom tehát a pozitív diszkriminációt. (De hülye kifejezés!)
(Megjegyzés: természetesen aki bead egy üres lapot, vagy
valami odakent összevisszaságot, az nem fog automatikusan kettest kapni: erre
az egyre senki se számítson. Becsületes, komoly munkákról beszéltem.)
(Megjegyzés2: Előfordul, hogy valaki elkészül a munkájával
egy adott határidőre, de aznap nem tud iskolába jönni. Ebben az esetben
elküldheti nekem a szöveget elektronikusan. /oravecz.barna@hungarnet.hu/.
Ezzel azonban csak az elkészülés tényét igazolja. Tehát ezeket az írásokat is
kérem aztán nyomtatásban is.)
Hát jó munkát!
Oravecz Barna
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése