2009. március 18., szerda

Kant-kvantum

Az angolok gyakorlatiasak; a franciák merészek és szellemesek; a németek mélyek és komolyak. Szégyen ilyen közhelyeket leírni, bár — a múlt egy szakaszára — igaznak tűnnek.
A 19. századi német filozófia bő fél évszázada alatt színre lépett egy döbbenetes négyes (Kant, Fichte, Schelling, Hegel); de a többiek sem akárkik. Ha sokat olvassa őket az ember, lassan úgy érzi, semmi sem fontos a világon, tulajdonképpen nem is létezik más, csak ami szellemi, ami összetett és mély. Ez egyébként igaz is. Bizonyos típusú emberek számára a német filozófia mérgező, sosem tudnak többé alapmeghatározottságaitól szabadulni.

„A Közgazdasági Egyetem legnagyobb előadótermében óriási tömegek zsúfolódtak össze. Amit ott elmondtam, megjelent, el lehet olvasni. Utoljára kerültem sorra. Morajló, félelmetes tömeget szólítottam meg, késő éjszaka, elmúlt fél három is. Minden szónok csak három-négy perc időt kapott. Letelt a négy percem, de a közönség ordított, ’Mondd tovább, mondd tovább, halljuk, halljuk!’, és tapsoltak. A tömeg tapsa közben, mintegy a hullámzó katlanra kopírozódva hirtelen megjelent előttem egy kép saját magamról. A szobám sarkában ülök, és Hegel A szellem fenomenológiáját olvasom. Ott az én helyem, itt semmi keresnivalóm nincs. ’Miért beszélek ennek a tömegnek, miért nem megyek haza, ülök le a fenekemre, és olvasok Hegelt? Az való nekem, nem ez.’ /Pedig/ A mondókám nem is volt rossz…”
(Heller Ágnes visszaemlékezése 1956-os, Petőfi Kör-beli felszólalására)

„Mely filozófia él meg a sok közt? Nem tudom. Ám te
Élsz, Filozófia, míg — így hiszem — áll a világ.”
(Schiller - szerelemdal a csikóbőrös Philosophia Perennishez)

„A negyedik” nagy filozófiatörténeti korszak: „a német idealizmus filozófiája. Lessingtől és Kanttól Hegelig és Schellingig egész sor gondolkodóról van szó, akik szemléletük mélységével talán minden előbbi nyugati gondolkodót megelőznek. Nagy politikai és társadalmi háttér nélkül, magánemberként és elzárkózva, telítkezve a történelem és a mindenség egészével, járatos készséggel a spekulatív gondolkodás művészetében és az emberi tartalmak vízióiban hatalmas műveket hoztak létre, amelyekben elfért egy világ. A mi dolgunk az, hogy mélységükből és alaposságukból amit csak lehet, elsajátítsunk.”
(Jaspers)

„Biztos tapasztalatból annyit már megtanultam, hogy csakis a gondolatok szilárd határozottsága segíti hozzá az embert a könnyedséghez. Valaha ennek az ellenkezőjét hittem, és féltem a keménységtől és a merevségtől. Most már valóban örülök, hogy nem sajnáltam arra a keserves útra lépni, amelyet sokszor végzetesnek tartottam a költői képzelőerőre nézve. De ez a tevékenység persze nagyon megerőltető, mert míg a filozófus pihentetheti képzeletét, a költő pedig elvonatkoztató tehetségét, nekem az effajta munkánál mind a két erőt egyformán meg kell feszítenem, és csak állandó belső mozgás árán tudom a két különnemű elemet szétválasztani…”
(Schiller arról, hogy nehéz filozofikus német költőnek lenni)

„A németeket — mondta Goethe — általában gátolja a filozófiai spekuláció; megfosztja stílusukat az érzékletességtől, megfoghatatlan, terjengős, szőrszálhasogató jelleget kölcsönöz neki. Minél hívebben követnek egy-egy filozófiai iskolát, annál rosszabbul írnak. A legjobban viszont azok a németek írnak, akik mint az üzlet és az élet emberei, csak a gyakorlati célt nézik.”
(Eckermann: Beszélgetések Goethével)


Immanuel Kant (1724-1804)

57 éves volt, amikor A tiszta ész kritikája,első igazán nagy műve megjelent; addig átlagos egyetemi tanár volt, onnantól európai hírű ember. Ő hozta be a korszerű filozófiát Németországba, s persze úgy, hogy el is mélyítette, sajátosan németté tette. Bonyolult rendszere (melyet sohasem taníthatott!) egy radikális kérdésfelvetésre épül: tulajdonképpen MIT ismer meg az ész? Minek a megismerésére alkalmas? Kant válasza: csak ami tapasztalható; s még akkor is csak úgy beszélhetünk tudományos megismerésről, ha a logikai keret az elme struktúrájából származik. A régi filozófia (metafizika) nagy kérdései igazolhatatlanok, mondja, így pl. Isten léte is vagy a halhatatlanság. A franciák ujjongtak volna ily radikális istenkritika láttán. Kant azonban erkölcsi természetűnek is látja az embert, s e vonását épp Istenből eredezteti. — Írt még egyebeket is, azok sem egyszerűbbek. Talán ő a legnehezebb német szerző, de az egyik legjobb is.

„Kétségtelenül igaz, hogy sok mindent gondolok a legtisztább meggyőződéssel…, amit nincs bátorságom kimondani; de sohasem mondok semmit, amit nem gondolok.”
(Kant levele Moses Mendelssohnnak, 1766)


„Lelkifurdalás.

Társaimat segitem, de ha jól is esett e segítség,
Furdal néha a vád, hogy önös ez, nem erény.

Válasz.

Erre van orvosság: törekedj megvetni barátid’,
S nyujts aztán dühösen, fogcsikorgatva segélyt.”
(Schiller disztichonjai a kanti etikáról)

„A kötelesség: ez Kant alfája és omegája. A hála kötelessége mondatja vele, hogy az öregeket védeni és becsülni kell; és ő maga is csupán kötelességből lett nagy ember.”
(Friedrich Schlegel)

„Találtam egy kicsike mentséget arra, hogy eszközként használjuk a másik embert. Túl nagy a kísértés.
Nem azért, mert néha minden másnál könnyebben egy ember esik a kezünk ügyébe, hanem inkább azért, mert túl gyakran látjuk ott az arcán a kétségbeesett kérést: ’Használj már valamire!’ Mert úgy látszik, Kant azt már nem tudhatta, milyen az, amikor az ember már eszköznek sem kell.
Ez mégsem mentség, sőt!”
(Ancsel Éva)


„A világfogalom szerint kantiánus mindenki, akit a legújabb német filozófiai irodalom is érdekel. Az iskolás fogalom szerint csak az kantiánus, aki azt hiszi, hogy Kant az igazság, és ha a königsbergi posta egyszer csak elakad, hetekig igazság nélkül maradhat. Az elavult szókratészi fogalom szerint csak aki a nagy mester szellemét önállóan elsajátította és saját műveltségévé hasonította, csak az nevezhető tanítványának, és mint szellemének fia, mondhatja magáénak a szókratészi nevet. Ezen az alapon alighanem csak igen kevés kantiánus van.”
(Friedrich Schlegel)

„... a szabad ember méltósága és morális komolysága töretlenül megőrződik itt; de a tiszta ész — ugyanakkor — kitárja kapuit az érzéki szép és öröm felé. Az emberi szabadság és az emberi gazdagság erkölcsi szintézisének nagy kísérlete ez (...) nem tehetünk mást, mint tisztelettel fejet hajtunk — nem géniusza előtt, mert az csodálatraméltó, nem tiszteletreméltó —, hanem példaszerű ember-mivolta előtt.”
(Heller Ágnes)

„Kant a legkiválóbb, minden kétséget kizáróan — mondta. — Egyúttal ő az, akinek tanítása maradandó hatásúnak bizonyult, és német kultúránkat legmélyebben áthatotta. Önre is hatott, anélkül, hogy olvasta volna. Most már nincs szüksége rá, mert amit Kant adhatott önnek, az már birtokában van.”
(Goethe szavai Eckermann-nak)

„Nem bízom a bolondban, mondja Shakespeare egyik igen eszes bolondja, amíg nem látom az agyvelejét. A bízás ilyes feltételét állítólagos filozófusokra is vonatkoztathatjuk; fogadjunk, papírmasét találnánk, melyet kanti írásokból gyártottak.”
(Friedrich Schlegel)

9 megjegyzés:

  1. Vajon van ma Magyarországon olyan filozófiatanár, aki nagyjából érti Hegel műveit? Kerestem, de nem nagyon találtam.

    VálaszTörlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  3. ... ott voltam a 2 éve rendezett Szellem Fenomenológiája konferencián az ELTÉ-n, hallgattam Fehér. M. I-t és Rózsa E-t, akik rokonszenves tanárok, de úgy érzem, nem látják át a hegeli filozófia egészét.

    VálaszTörlés
  4. Nekem egy időben (de van annak már 20 éve is) belső közöm volt Hegelhez, mindent elolvastam, rengeteg jegyzetem volt, szerelmes voltam ebbe a műnyelvbe. Nem mint egy romantikus költő egy szajhába, aki mindenkivel, csak vele nem, hanem úgy éreztem, ez a szerelem némileg kölcsönös. Aztán persze másfelé fordultak a dolgaim, de máig úgy vagyok, hogy ha spekulatív filozófia, akkor főleg Hegel. Különben is szeretem a tökös csávókat, ő meg az volt, bevállalós.
    Ma persze már nem "értem". Elfelejtettem. És nagyon ritkán tudom kézbe venni. A gyerekeket a suliban pláne a legkevésbé sem érdekli, legfeljebb a madáchos részei, szóval az "elvárás" úgy primitív, ahogy kell. De azt hiszem, ha lenne három tiszta hónapom, amikor foglalkozni tudnék vele, visszajönne megint, sőt új inspirációkat is adhatna. Iszonyú sok van benne, erre határozottan emlékszem.

    Ez egyébként még megtörténhet. Újra rendszerkritikai érdeklődésem támadt ugyanis, és mióta az iskolában semmi értelmeset nem lehet csinálni, legfeljebb széles karcsapásokkal úszni tovább a fürdőkádban, amiből már jó ideje kihúzták a dugót- hát szóval, időm lenne épp. Csak ezt a tanácstalankodást kell még abbahagynom, venni egy nagy levegőt és felütni azt a hatszáz könyvet, amit most újra kellene olvasnom. Utána beszélhetünk.
    barna

    VálaszTörlés
  5. Üdv,
    igen, a nyelv is szép, amin ír, és főleg a gondolatok. (Azt mondta, hogy meg akarja tanítani a német nyelvet filozofálni. :-))
    Én a két főművét (Logika, Szellem F.) szeretném egységként megérteni, amihez ugye a részeket is érteni kéne, legalább nagyjából. Ha volna olyan ember, aki el tudná magyarázni, ahhoz akár Szegedre is leutaznék (ha épp a szegedi egyetemen tanít az illető).

    VálaszTörlés
  6. Nem lehet őket egységként kezelni, A szellem fenomenológiája teljesen kilóg a rendszerből. Nincs Hegel-szakértő, aki ezt másként látná. Ezt fel kell adni, csak külön-külön érdemes velük vacakolni. És akkor már inkább a Fenomenológiát javaslom. Frissebb, merészebb, nem annyira kicentizett. De azért már épp eléggé szofisztikált.
    Azért íródott, hogy befejezze a Kanttal kezdődött nagy filozófiai válságot (amikor is rendkívül tehetséges gondolkodók nagyjából kéthetente döntötték meg egymás világmegváltásait), szóval hogy ezt befejezze, eltorlaszolja az utat. Ez meg is történt. Elődjét, volt barátját, riválisát, Schellinget is ki akarta végezni ezzel a konstrukcióval, és ez is sikerült, egy lendülettel fölébe került, elérhetetlenül magasra.
    Ekkor volt 38 éves. És már befejezte, első körben, amiért neki érdemes volt megszületnie. Mit csináljon mármost? Unalmában, jókedvében, hiúságában újrakezdte az egészet. És csinált egy másik világot, összetettebbet, furábbat. A legnagyobb filozófiai tehetség volt, bírta. Csak maga a rendszer nem bírta aztán később a valóság új kérdéseit, de hát ez így szokott lenni. Ez filozófia.
    ob

    VálaszTörlés
  7. Köszönöm a választ!
    Az egységként kezelést úgy értem, hogy a SZ.F.-t magában egységként, és a Logikát magában egységként, nem a kettőt együtt (bocs, ha félreérthető volt).
    Mert eddig azt tapasztaltam, hogy a tanárok leragadnak mondjuk a Sz.F. bevezetésénél (esetleg az első fejezetnél), és mondatonként kielemzik, aztán ennyi. Vagy pedig vázlatosan végigfutnak a fejezetcímeken. Én olyan tanárt szeretnék hallgatni, akinek a fejében ott van az egész könyv egységként, és a részeit ennek megértéséből magyarázza. Ilyet eddig még nem láttam, van egyáltalán ilyen?
    Hegel rendszerének "hibáit" már elég jól ismerem, most magát a rendszert szeretném megérteni :-)
    Nem hiszem, hogy a Logika csak "ráadás" lenne a Sz.F.-hoz képest, szerintem épphogy inkább ez a "Főmű". Még az is elképzelhető, hogy a dialektikus gondolkozás valóban úgy mozog, ahogy ő leírja benne, csak mi nem vesszük észre :-)
    Ön ismer esetleg olyan tanárt, akiről úgy gondolja, érti Hegelt?
    Üdv,
    Tamás

    VálaszTörlés
  8. Hát nem tudom. Nem nagyon kurrens most Hegel. Fukuyama hadonászik a köteteivel, de szerintem ő sem olvasta rendesen.
    A tanítványok akkor értették nagyon, Marx is órákig tudott beszélni azon a nyelven. De hát meghaltak. Lukácsnak is nagyon ment, de 71 óta ő se szólt hozzá a témához.
    Egyszóval nem ismerek. De nem csodálkozom. Át kell állni Kantra. Ott annyi a szakértő, hogy borzalom. És még jók is.
    No meg Heidegger. Bár az felér egy életveszélyes fenyegetéssel.
    ob

    VálaszTörlés
  9. Igen, én is több olyan emberrel találkoztam, akikhez Kant közel állt, viszont Hegelt túl misztikusnak tartják. Én nem, nekem ő csak következetesebben és "mélyebben" gondolkodik.
    Pl. Kant szerint Isten gondolatait a kinyilatkoztatásból (Szentírás) ismerhetjük meg, míg Hegel szerint "közvetlenül" is: ez egész biztosan a modern ember egyik igénye - hogy az igazság ne transzcendens, hanem immanens, saját maga által "meghódított" legyen a számára.
    Azt nem gondolom, hogy Hegel "elavult" lenne, sőt, a mai nehéz időkben nagyon nagy szükség lenne arra, amit ő adott.
    Goethe ebből a szempontból hasonlít rá, őt is nagyon modernnek tartom, modernebbnek, mint a legtöbb mai irót.
    Heidegger gondolatait is szeretném megérteni: bár valóban kicsit túl "divatos" ma, és bizony hallottam róla beszélni olyan filozófus növendékeket, akik sajnos se beszélni, se igazán gondolkodni nem tudtak.
    Ahhoz, hogy a gondolkodás végre ne legyen elválasztva a léttől, szerintem önmagában kevés, ha valaki elmélyed Hegel vagy Heidegger műveiben, akkor se, ha ők folyton erről beszélnek, de adhatnak valami mást, ami hozzásegít ehhez.

    VálaszTörlés