2009. február 27., péntek

Filozófiai felmérő/1

Ez itt most az első felmérő kérdésanyaga, a lehető legtömörebb (és csak vázlatos, nem is mindig mondattá formált) válaszokkal. Négy szerző munkásságára kérdeztem benne rá, ezek alapszerzők, az írásbelin szóba kerülhetnek: Platón, Arisztotelész, Tamás, Descartes. A kérdések nagyon különböző jellegűek, mert nagyon heterogén anyagból is szedtem ki őket: a már ajánlott 33 híres bölcseleti mű portréanyagából. Próbáljátok most ellenőrizni magatokat.

A jövő héten újabb három szerzőre vonatkozóan lesz majd kérdéssorom: Kant, Nietzsche, Heidegger. Ők nehezebbek, jobban fel kell rájuk készülni. Viszont esetükben is csak olyasmit kérdezek első söprésben, amiről a 33 híres, stb. portréi szót ejtenek. Azok pedig elég vagyes tartalmasságúak. A mélyfúrások azután következnek.
************

Milyen származású Arisztotelész? Milyen családból származott?
(Makedón, az uralkodó udvari orvosa volt az apja)

Mikor alapított Platón saját iskolát? Hol? Milyen néven? Hány éves volt akkor?
(Ie. 388. Athén. Akadémia. 39-40.)

Hol járt iskolába Descartes? Milyen rend felügyelte az iskolát? Milyen tudományos nézeteket ismert meg itt?
(La Fléche, jezsuita kollégium. Galilei nézeteit a föld forgásáról.)

Melyek Platón legterjedelmesebb művei? Miről szólnak?
(Állam, Törvények. Politikáról)

Mi az inceptio? Kivel kapcsolatos?
(Ünnepi disputa, kétrészes vita. Afféle nyilvános vizsga. Tamás)

Kinek a műve a Szabályok az értelem vezetésére?
(Descartes)

Mit jelent az aktualitás és a potencialitás fogalma Arisztotelésznél? Mi a viszonyuk? Mi Arisztotelész példája?
(az anyag csak potenciálisan szubsztancia, amíg nincs ott a forma. Ha megjelenik, az a keletkezés: megformált létező jön létre, vagyis aktuális szubsztancia. A márvány és a szobor.)

Kiről írták, hogy az egész európai filozófia csak „lábjegyzet” az ő életművéhez? Ki írta róla? Mit jelenthet ez?
(Platónról, Whitehead. Azt, hogy mindennek csak hozzá viszonyítva van értelme, vagy csak egy lágypiszok hozzá képest.)

Hol élt hosszú ideig „rejtőzködő életet” Descartes? Miért ott?
(Hollandiában, mert toleráns ország volt. Hagyták kutatni, boncolni. Bár a tolerancia csak relatív.)

Mi a logika -- létrehozója, ………… szerint?
(Arisztotelész; nem tudomány, hanem előzetes tudás a kutatáshoz.)

Mely Platón-művek szólnak Szókratész peréről, haláláról?
(Szókr. Védb., Kritón, Phaidón)

Mik a „szókratikus dialógusok”? Milyen más néven nevezik még őket? Milyen sajátosságokra utalnak ezek az elnevezések?
(fiatalkori – Szókr. halála utáni évtized. Szókratészt magát közvetítik – nagyjából. Aporetikus. Vagyis „problémás, kiúttalan” mű, ellentmondásokat felmutató, ált. válasz nélküli.)

Milyen csoportokkal került szembe élete folyamán Tamás? Miért?
(Akik ellenezték, hogy kolduló rendiek oktathassanak – a domonkosok is kolduló rend. – az averroistákkal, őket veszélyesnek tekintette a keresztény hitre. – egyes konzervatív teológusokkal, személyes ellenfeleivel.)

Mi a szubsztancia Arisztotelésznél? Mi az attributum? Hány van összesen belőlük? Mi a közös nevük? Mi az egymáshoz való viszonyuk? Sorolj fel belőlük minél többet, példákkal – de nem Arisztotelész példáival!
(Szubszt: önálló létező, attr: önállótlan, csak a szubsztancián fordul elő. 10 van belőle. Kategóriák. Egymásra visszavezethetetlenek: szubsztancia, egy konkrét dolog, pl. hangya – mennyiség, hatezer, minőség, vörös, viszony, tízszeres, hely, a mezőn, idő, most – helyzet, nyüzsgő – birtoklás, magvakat cipelve – cselekvés, nyüzsög – elszenvedés, eltapostatik)

Kinek a műve az Értekezés a módszerről?
(Descartes)

Kinek a műve a Metafizika?
(Arisztotelész)

Hogyan lehet elkülöníteni a dialógusokban Platónt és Szókratészt?
(Tulajdonképpen sehogy. "Szerzőtársak." A korai művekben talán több Szókr. van, a későbbiekben több Platón. De zűrös.)

Miből állnak Arisztotelésznél a természeti világ szubsztanciái? (Úgy is mondjuk, de ez vitatható megfogalmazás, hogy Arisztotelész ezt a két szubsztanciát ismeri!) Mi jellemzi ezeket?
(anyag és forma. Nem keletkeznek. Az egyedi szubsztancia keletkezik: az anyag találkozik a formával.)

Hol, kinek a vendégeként (inkább tanítójaként) hal meg Descartes?
Dánia, Stockholm. Krisztina királynő.)

Platón melyik korszakában fejti ki az ideatant? Mely művekben? Mi az ideatan lényege? Ezt fejtsd ki részletesen!
(Középső korszak. Állam, Phaidón, Lakoma. A lényeg: vannak közös vonások – elkülönítetten is léteznek – a megismerő lélekrész örök, ő megismeri – az érzékszervek nem – a látható világ csak árnyék.)

Mi a lectio, mi a sermo és mi a disputatio? Hogyan helyezkedtek el a skolasztika oktatási rendjében?
(értelmező felolvasás, pedagógia – beszéd, inkább lelkigyakorlat – problémák nyilvános megvitatása, oktatás)

Melyik az a Platón-mű, amelyben a szerző a saját nevében beszél? Mi ezzel a művel a probléma?
(7. Levél. Nem biztos, hogy hiteles.)

Mi az akcidencia Arisztotelész szerint? Mi dolga velük a tudománynak?
(Esetleges tulajdonság, jelentéktelen. Semmi. Nem tudományos kérdés.)

Melyik filozófuscsoportról formált negatív véleményt Platón? Miért? Milyen eredménnyel?
(A szofistákról. Mert hazugságokra tanítanak. Szinte máig az ő véleményét visszhangozzuk.)

Említs meg egy Tamás-művet!
(Summa theologiae)

Ugyanazon szerző műve-e a Nikomakhoszi etika és a Prótagorász?
(Nem; az első Arisztotelészé, a második Platóné.)

Milyen tudománytípusokat különített el Arisztotelész? Mit kell ezekről tudni?
(teoretikus, tisztán elméleti – praktikus, a társadalmi cselekvést irányító, valamint poiétikus, létrehozással kapcsolatos.)

Hol ismerkedett meg Tamás Arisztotelész filozófiájával? Milyen közvetítéssel? Párizsban miért nem lett volna erre módja?
(Nápoly. Arab. Párizsban tiltották az arisztotelészi filozófiát.)

Magyarázd el, mit ért Arisztotelész „fajtaalkotó különbségen”!
(Egy skála a legfelső nemtől (pl. élőlény) az osztályokon, rendeken keresztül a legalsó fajig (pl. ember), ami alatt már nincs további alfaj, csak a konkrét egyedek. Fajtaalkotó különbség: az az attributum, amely egy fajt egy másik fajtól megkülönböztet. Ez az ide tartozó egyadek esszenciája, lényege.)

Melyik évszázadban élt Tamás? Ki volt a tanítója? Milyen rendhez tartozott?
(13. század, nagyskolasztika. Albertus Magnus. Domonkosok.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése