2009. február 28., szombat

Megverselt filozófia

Amikor egy költő megversel egy idegen gondolatmenetet, annak különböző színvonalú eredménye szokott lenni. Egy korábbi bejegyzésben már idéztem Tóth Árpád formai, hangulati tekintetben még szépnek is mondható Isten halott-variációját. Most itt egy másik, azt hiszem, sokkal sikeresebb vers: Ady Endréé, A KRISZTUSOK MÁRTÍRJA.

Vad, nagyszerű rajongást oltott
Az Érnek partja énbelém,
Csupa pogányság volt a lelkem,
Gondtalan vágy és vak remény.
Forgott körültem zagyva módon
Lármával, vadul a világ
És én kerestem egyre-egyre
Valami nagy Harmóniát.

Paraszt Apollónak termettem,
Ki dalos, erős és pogány,
Ki szeretkezve és dalolva
Dől el az élet alkonyán.
Pogány erőtől, daltól, vágytól
A lelkem immár nem buzog,
Megöltek az evangélisták,
Az életbölcsek, krisztusok.

A szöveg a Még egyszer című, Nagyváradon megjelent Ady-verseskötetben jelent meg először, onnan került át az Új versekbe kis számú társával. Erőteljes Nietzsche-hatást mutat. Krisztus és Apolló (de inkább Dionüszosz) ellentéte, a pogány erő és a szenteskedő kasztráltság ellentéte végig ott van a Nietzsche-életműben. Csak át kellett emelni. Viszont Ady szerintem egyéni élményévé tette a dolgot, és amúgy sem áll távol fiatalkora szemléletétől ez a nézőpont. Vagyis ez (szerintem, de e véleményem mellett most nem érvelek hosszasan) nagyságrendekkel jobb vers, mint Tóth Árpádé.

A megverselt filozófiára még egy példát hozok nagy sebesen: József Attila Kései siratóját, ezt a hatásvadász giccs-blöfföt, mert dühít (érte haragszom, nem ellene): épp oly népszerű szavalási díszdarab, mint amilyen méltatlan szerzője tehetségéhez. A város peremén egyébként épp ideális társa ebben, mert az is mindössze rímekbe szedett filozófia-ideológia, csak épp Marxból, illetve a Kommunista kiáltványból. Kellenek persze az ilyen alkotások: van, akihez a gondolat csak ilyen formában tud eljutni, hát jusson el így. Ti is, Nietzschéhez olvassátok csak a fentieket, Freudhoz József Attilát, Hegelhez Madáchot, etcetera. Még akkor is, ha ezek általában (bár nem feltétlenül) gyengébb teljesítmények. (Hamvast egyszer állítólag megkérdezte egy tanítványa, mi a véleménye Az ember tragédiájáról. Rossz irodalom és rossz filozófia, válaszolta ő tömören.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése